- - Problematikken som vi finner hos Job, blir drøftet i Salme 73.
- Deler av fedrehistorien og utgangen av Egypt er gjentatt i Salme 105 og 106.
- Skapelsesberetningen har sitt poetiske motstykke i Salme 104.
I de første århundrene etter Kristus var det vanlig at de som skulle gjøre tjeneste i kirken måtte lære salmene utenboks i tillegg til store deler av NT. Og i våre dager, når misjonærer skal oversette Bibelen til stammespråk etc., blir først evangeliene oversatt, så følger Salmene.
Man antar at 287 vers fra GT er sitert i NT, og av disse er hele 116 fra Salmene. Både Paulus brever og Hebreerbrevet blir vers fra Salmene brukt til støtte for den argumentering som blir ført. Her noen eksempler:
- - Romerne 3 inneholder sitater fra: Salme 51:6, 14:1-3, 5:10 140:4, 10:7 og 36:2
- Romerne 15:9 og 11 siterer: Salme 18:50 og 117:1
- Hebreerbrevets første kapittel er fullt av sitater: Salme 2:7, 45:7-8, 102:26-28, 110:1
- - I Matt. 21:16 siterer han Salme 8:3
- I Matt. 21:42 - Salme 118:22-23
- I Matt. 22:43-44 - Salme 110:1
"Da de hadde sunget lovsangen gikk de ut til Oljeberget" (Matt.26:30).
Helt til siste slutt brukte Jesus Salmene. På korset sier han:
"Min Gud, min Gud, hvorfor har du forlatt meg?" (Salme 22:2)
"I dine hender overgir jeg min ånd" (Salme 3l:6)
I den første kirkes gudstjenesteliv hadde salmen en sentral plass (1. Kor. l4:26), og til denne dag har den funnet sin plass l de kristnes åndelige liv. Kanskje det da er riktig som det blir hevdet: "en historie om bruk av Salmene, vil vare en historie om kirkens åndelige liv"
(George S. Gunn: ”Singers of Israel” - Cox & Wyman Ltd - Bible Guides 1963)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar